Gebitsproblemen

Wat zie ik als mijn paard gebitsproblemen heeft, het antwoord is meestal niets, de meeste paarden lijden in stilte. Gebitsproblemen bij paarden komen vaak voor, dit kan variëren van kleine problemen die in de loop der jaren ernstige vormen aannemen tot aangeboren afwijkingen. De eruptiesnelheid van een paard is 2-4mm per jaar en door natuurlijke slijtage behoren de snijtanden en kiezen op de juiste lengte te blijven. Wanneer er oneffenheden ontstaan, vindt er abnormale slijtage plaats. Dit is het begin van gebitsproblemen bij uw paard.

Een jaarlijkse controle van het gebit is dus noodzakelijk want wanneer de symptomen voor de eigenaar zichtbaar zijn, zijn de problemen al groot. Bij jonge paarden tussen de 2,5 en 4,5 jaar is een controle om de 6 maanden aan te raden, doordat er in deze periode 12 kiezen en 12 snijtanden gewisseld worden.

Alle symptomen op een rij:
(klik op het symptoom in kwestie voor een korte uitleg)

Proppen maken

Het paard laat ronde ballen van hooi of voordroogkuil uit de mond vallen, dit duidt altijd op de aanwezigheid van ernstige gebitsproblemen.

Traag eten

Het paard heeft een verminderde eetlust wat veroorzaakt kan worden door pijn in de mond.

Eenzijdige neusvloeiing

De wortels van de laatste drie tot vier bovenkiezen van een paard reiken bijna tot de voorhoofdholte (de sinus). Wanneer er een infectie optreed in de wortel van de kies kan deze doorslaan naar de sinus. Dit toont zich vaak door etterige uitvloeiing uit de neus, altijd eenzijdig.

Slechte adem

Dit duidt meestal op een ontsteking in de mondholte, dit kan meerdere tandheelkundige oorzaken hebben en is meestal erg pijnlijk voor het paard.

Zwelling op de kaak

Een zwelling op de kaak kan ontstaan wanneer een tandwortel geïnfecteerd is en vormt dan een onderhuis abces.

Fistel op het hoofd

Bij een infectie van de tandwortel zoekt de infectie vaak een weg naar buiten, door het kaakbeen. Er ontstaat dan een fistel aan de buitkant van het hoofd waar vocht of etter uitkomt.

Vermagering

Paarden met ernstige tandproblemen kunnen gewicht verliezen, deze situatie zal alleen maar verergeren wanneer er niks aan het gebit gedaan wordt.

Onverteerde voedsel in de mest

Hoe ziet de mest van het paard eruit. Wanneer er nog erg veel onverteerd voedsel in de mest te vinden is kan dit duiden op een beperkte kauwcyclus. Ook te dunne mest kan worden veroorzaakt door gebitsproblemen.

Karakterverandering

Pijn in de mondholte gaat vaak gepaard met karakterveranderingen. Pijn in de mond heeft invloed op alle handelingen die het dier uitvoert en zal voor de eigenaar vaak niet onopgemerkt blijven.

Rijtechnische problemen

Hieronder verstaan we: aanleuningsproblemen, moeilijk afbuigen naar één kant, opgooien van het hoofd, steigeren, tong uit de mond, kantelen van het hoofd, plotseling blokkeren en roze verkleuring van de schuimlaag om de mond.

Gevoeligheid koliek

Paarden met een beperkte kauwcyclus zullen hun rantsoen niet goed vermalen waardoor er een verstopping kan ontstaan in de darmen.